PERSONVERNERKLÆRING FOR CENCOM AS
Denne personvernerklæringen forteller om hvordan CENCOM AS samler inn og bruker personopplysninger. CENCOM AS har også forankret og gjort tilgjengelig for alle, via skriv, interne rutiner for behandling av personopplysninger. Personvern er også et eget tema ved opplæring av nye ansatte.
CENCOM AS, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Der det daglige ansvaret er delegert, kommer det fram under hvert enkelt punkt. Delegeringen omfatter kun oppgavene og ikke ansvaret. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt eller via andre kanaler som sosiale- og digitale medier (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1. ledd).
BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER PÅ WWW.CENCOM.NO
Daglig leder har det daglige ansvaret for CENCOM AS sine behandlinger av personopplysninger på cencom.no, med mindre annet er oppgitt under. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester, for eksempel å motta nyhetsbrev. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.
Opplysninger som samles inn i forbindelse med drift av nettsted, lagres på egne servere som driftes av leverandøren. Det er kun CENCOM AS som har tilgang til opplysningene som samles inn.
NETTSTATISTIKK
CENCOM AS samler inn avidentifiserte opplysninger om besøkende på cencom.no. Formålet med dette er å utarbeide statistikk som vi bruker til å forbedre og videreutvikle informasjonstilbudet på nettstedet. Eksempler på hva statistikken gir svar på, er hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra, og hvilke nettlesere som benyttes.
Opplysningene behandles i avidentifisert og aggregert form. Med avidentifisert menes at vi ikke kan spore opplysningene vi samler inn tilbake til den enkelte bruker. Vi samler inn hele IP-adressen, men IP-adressen avidentifiseres slik at bare de tre første gruppene i adressen brukes til å generere statistikk. Det vil si at dersom IP-adressen består av numrene 195.159.103.82, brukes bare 195.159.103.xx. I tillegg behandles IP-adressene på aggregert nivå, det vil si at all data slås sammen til en gruppe og ikke behandles individuelt.
Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics på vårt nettsted. Informasjon fra dette verktøyet utleveres ikke fra CENCOM AS til andre aktører.
INFORMASJONSKAPSLER
Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside.
Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre bruker både har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til behandlingen. Brukeren skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene, jf. ekomloven § 2-7b.
Følgende informasjonskapsler brukes på cencom.no:
Informasjonskapsel blir lagt på din PC hvis du besøker CENCOM AS fra Google, Facebook, Twitter eller LinkedIn. Vi kan med dette identifisere hvor ditt besøk har kommet fra og synliggjøre informasjon til deg i de representative mediene.
Slik administrerer du informasjonskapsler (nettvett.no)
DELING AV INNLEGG PÅ WWW.CENCOM.NO
Når du deler innlegg, legges informasjonen hos nettsamfunnet du velger. Hvordan det aktuelle nettsamfunnet håndterer dataene videre, reguleres av din avtale med nettsamfunnet. Informasjon om at du har delt et innlegg lagres imidlertid ikke hos oss.
NYHETSBREV
CENCOM AS sender ut nyhetsbrev regelmessig via e-post. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre, og slettes når du sier opp abonnementet.
KONTAKTSKJEMA
Via CENCOM AS sine hjemmesider kan en sende inn forespørsel på lik linje som via mail. Opplysningene som registreres går rett inn i vårt mailsystem og både besvares og behandles derfra. Våre rutiner i forbindelse med e-post-systemer omtales videre i dokumentet.
SOSIALE MEDIER
Via Sosiale Medier henter CENCOM AS tidvis inn interessenter for våre kunders kampanjer. Dette kan være i forbindelse med ledige stillinger, konkurranser eller annet. Disse begrenser seg til frivillig registrert navn, telefon, e-post, samt spørsmål relatert til kampanjen. CENCOM AS oversender informasjonen til respektive kunde (alltid opplyst på kampanjen) og kunden overdrar med det behandling av personopplysningene, samt står ansvarlig for å håndheve personvernet. Eventuelle henvendelser i den forbindelse må også rettes til den respektive kunde, men CENCOM AS kan bistå.
Medierådgiver i CENCOM AS oppbevarer kun opplysningene til endt oppdrag. CENCOM AS, eller deres ansatte, tar ikke kontakt med personer/kandidater selv (hvis ikke annet er avtalt). Administrator for hvert sosiale media sitt verktøy vil kunne ha tilgang til informasjonen, begrenset oppad til den perioden det sosiale mediet rettmessig kan oppbevare det.
KUNDEOPPLYSNINGER / CRM
Ansatte i CENCOM AS har tilgang til informasjon om bedrift, kontakter vi har vært i dialog med, og hvilke aktiviteter som er blitt gjort/skal gjøres. Dette for å kunne ivareta kunder på best mulig måte. Viktige innstillinger vedrørende administrasjon av systemet har kun Daglig Leder og CRM-ansvarlig tilgang på. Førstnevnte sitter med ansvaret. Firmaer vi ikke har vært i dialog med i løpet av 3 år, blir automatisk slettet, sammen med eventuell kontaktinformasjon til ansatte. Ved krav om innsyn utleveres personopplysninger i henhold til offentlighetsloven og forvaltningsloven.
DELING AV OPPLYSNINGER
CENCOM AS deler dine personopplysninger med:
– CENCOM AS sine tilknyttede selskaper og partnere for formålene beskrevet over
– Tredjeparts tjenesteytere som behandler personopplysninger på vegne av CENCOM AS, for eksempel for å forvalte og drifte våre data, distribuere e-post, forskning og analyse, lede merke- og produktpromotering, i tillegg til administrering av særskilte tjenester og funksjoner
– Andre tredjeparter i den utstrekning det er nødvendig for å: (i) etterkomme anmodninger fra offentlige instanser, en rettskjennelse eller for å overholde lover som kommer til anvendelse; (ii) forhindre ulovlig bruk av våre Nettsteder, eller brudd på våre Nettsteders bruksvilkår og våre retningslinjer; (iii) beskytte oss mot krav fra tredjepart; og (iv) bistå med forebygging av svindel eller undersøkelse av svindel (for eksempel forfalskning).
Vi kan også overføre dine personopplysninger som er i vår besittelse dersom vi overdrar hele eller deler av vår virksomhet eller eiendeler (inkludert i tilfelle av en reorganisering, oppdeling, avvikling eller likvidasjon).
BESKYTTELSE OG ADMINISTRASJON AV DINE PERSONOPPLYSNINGER
Kryptering og sikkerhet: Vi bruker en variasjon av tekniske og organisatoriske beskyttelsestiltak, inkludert kryptering og autentifikasjonsverktøy, for å ivareta sikkerheten av dine personopplysninger. Dine personopplysninger blir oppbevart bak sikre nettverk som bare et begrenset antall personer med særskilte adgangsrettigheter har tilgang til. Internasjonale overføringer av personopplysninger: Personopplysningene vi samler inn og behandler på våre Nettsteder og Apper vil bli oppbevart i EU/EØS.
Noen av mottakerne av personopplysninger som CENCOM AS deler dine personopplysninger med kan holde til i andre land enn det landet som dine personopplysninger opprinnelig ble innsamlet fra. Lovene i disse landene vil ikke nødvendigvis gi samme grad av beskyttelse for personopplysninger som det landet hvor du opprinnelig ga dine personopplysninger. Når vi overfører dine personopplysninger til mottakere i andre land, vil vi likevel beskytte denne informasjonen slik som beskrevet.